Kurbli Filmklub: Jafar Panahi-A kör
Szabadka/2013.10.24.
– Iráni újabb hullám
Újabb rendszerkritikus ázsiai fesztivál-kedvenc filmkészítő, veszélyesnek bélyegezett művész (Panahit 2010-ben tartóztatják le …), aki hazájában nem készíthet filmet
Jafar Panahi az iráni iszlám forradalom utáni időszak független filmrendezője. Televíziós Főiskolán végzett és Abbas Kiarostami tanítványaként kezdte. Mélyen humanista stílusát, új-neorealizmusnak is nevezik, mert szociografikus és lélektani igényű bemutatást és szembesítést végez, miközben a perzsa nők ellen irányuló, reális fizikai és lelki terrort visz vászonra. Első játékfilmjét, A fehér léggömböt bemutatták, míg a második, A tükör hazájában ismeretlen maradt, a harmadikat, A kört betiltották.
Panahi ettől a filmjétől kezdve (a valóságra rezonáló gyerekek után: A fehér léggömb, A tükör) „kifejezetten kritikus hangon beszél Iránról: A körben a társadalom margójára szorult, az abszurd törvények következtében kriminalizálódott nőkért emelt szót.” (Vincze Teréz) Elénk tárulnak a szegényebb negyedekben élő nők társadalmi és anyagi problémái, tragikus jogtiprásai és kirekesztettség élményei. „Nem véletlen, hogy ebben a patriarchális rendszerben a főhős csak nő lehet.” (Szőke Eszter)
Panahi „dogmaízű” asszony-odüsszeiája a klasszikus filmes elbeszélésmódot vegyíti modern dramaturgiai szerkezettel. Dokumentarista krimijének formája és tartalma páratlan összhangot képeznek. Nem a történetét ismerjük meg a szereplőknek, hanem a sorsfonalát. „Úgy sétál egyik sorsból a másikba a rendező az »észrevétlen követés« egyfajta sajátos technikájával, hogy a néző szinte észre sem veszi ezeket a váltásokat, s ettől állandó bizonytalanságba, izgalomba kerül, miként a film főszereplői is. Ez a technika egyrészt a szereplőkkel való azonosulást, másrészt a figyelem folyamatos fenntartását segíti.” (Sz. E.)
A helyszín – Panahinál visszatérően – Teherán metropoliszának kiismerhetetlen dzsungele. Valóságos utcák a díszletek és hétköznapi emberek a mellékszereplők, járókelők a statiszták, de még a főszereplők között is akad amatőr. Az otthon belsői viszont ismeretlenek maradnak, mint ahogyan a férfiakat és családapákat is távolságtartással szemlélhetjük. Mégis, a film nézése közben, számtalan helyzetét és jelét ismerhetjük fel a magába zárt férfiuralom hagyományának.