Kurbli Filmklub-DOMBOS FEST

Első nap/2024. június 27. Csütörtök/Kishegyes

A fesztivál ideje alatt, szabadtéri vetítéseket tartottunk a Dombos Wine Club Platón, a csillagos ég alatt, pirkadatig!

23:00-tól – A kísérletező kedvű Veit Helmer Surprise! / Meglepetés! című 1995-ös, 6 perces mozija fergeteges némajáték. A német kisjátékfilm történetét a szerző extrém beállításokkal meséli el, melyben egy férfi halálos fegyverek arzenálját gyűjti össze szeretője ágya körül. Úgy tűnik, mintha meg akarná ölni, miközben mélyen alszik.

23:10-től – Veit Helmer német filmdrámája, a Tuvalu / Tuvalu, az álomsziget. Helmer 1999-es, 87 perces bemutatkozó játékfilmje európai toposzokra épülő álomvilágba kalauzol, amelyben álmodó lakóival együtt a vén Európa is vakítóan nosztalgikus disztópiaként mutatkozik és melyet a rendező, némafilmes stilizációja tesz még sajátosan elvonttá. Az egyedi színezésű hibrid ábrázolástechnikájú filmremek felemelő, örök érvényű mondanivalóval, egyben nagyívű allegória és nevettető börleszk is. (efes) Bori Erzsébet szerint Helmer két némafilmes alapműfajt, a melodrámát és a burleszket párosítja össze. Érdemi dialógusok nélkül a zene és a mesterien felhasznált zörejek telítik a hangsávot. A figurák közötti non-verbális kommunikáció meghosszabbításaként feltűnő torzított egyszavas megszólalások alapja egy ismerősen csengő, többnyelvű kifejezéshalmaz. Pl. „nix” „dajcs”, „szori” vagy „gyenkujem”. Történet: Anton családja egy roskatag fürdőházat tart fenn. Bátyja mindent elkövet, hogy ebből hasznot húzzon. Megérkezik az öreg tengerész (Đoko Rosić) és lánya Éva, akibe Anton beleszeret.

00:40-től – Pálfi György: Final Cut – Hölgyeim és Uraim. Világűrbe kilőtt film is lehetne! A történelem leghíresebb filmjeinek 451 klipjével megvalósított mashup-ban 600 filmsztár szerepel. A vaskos filmtörténeti mozaikból, mégis könnyedén kirajzolódik férfi és nő örök érvényű, nagy ívű drámája. Miközben Pálfi és alkotócsapata tiszteleg a 20. század legfontosabb művészeti innovációja, azaz a filmművészet előtt, a Final Cut emblematikus képkockái megidézik a modern kori ember világát. A montázsfilmet a 2012-es Cannes Classics szekció zárófilmjének választották.