Kurbli Filmklub: Tran Anh Hung-A riksás fiú

Szabadka/2023.03.21.

Tran Anh Hung: A riksás fiú (Cyclo, Xích lô), 1995, vietnami (francia-hongkongi) filmdráma, 123 perc

Tran Anh Hung rendező az Oscar-jelölt A zöld Papaya illata után készített személyes hangvételű mesterműve a gengszterfilm és a melodráma rendkívül jó ötvözése a dokumentarista stílusból fakadó formai és tartalmi jegyekkel. Megrázó filmélményt nyújt!

Vietnam 10 milliós metropoliszában, az egykor háború sújtotta Saigonban, azaz Ho Si Minh-város elhanyagolt negyedében járunk. „A zaj pokoli, a levegő szennyezett. Amit a filmvásznon a városból látnak, az nem mozi, hanem mind maga az élet.” (Tran Anh Hung)

A történet úgy kezd, mintha Vittorio De Sica Biciklitolvajok című neorealista alapművének vietnami változata lenne és úgy folytatódik, mint egy skizofrén szerzői stilizáltságú, sokkoló játékfilm. A riksás fiú nagyapjával és testvéreivel él együtt, akik az utcán dolgoznak egész nap, majd egyre inkább beszippantja őket az alvilág. Könyörtelen bűnözőknek kiszolgáltatott mély szegények világa ez, mégis a nézők számára a dél-vietnami város élete egzotikus. Megismerünk egy különös lelkű, szociopata vonásokat hordozó gengszter poétát, akit Ázsia egyik legnagyobb sztárja, John Woo és Wong Kar-wai színésze, Tony Leung Chiu-wai „kísérteties dinamikával” kelt életre. De a fő fókusz a kerékpártaxis fiú bűnözővé alakulásán marad. A riksás fiút egy 18 éves árva alakítja, aki napjainkban turistabuszt vezet.

A riksás fiú az érzelmek és a gesztusok közötti szakadék áthidalásának nagyobb artistamutatványát hajtja végre.… Tran Anh Hung filmje ellentétek egyensúlyára épült, keleti és nyugati hagyományok, érzékenység és erőszak. Világképe ugyanígy kétpólusú, a földi pokolba való, érzékletesen ábrázolt alámerülés mellett megnyitja a szabadulás lehetőségét is. (Nevelős Zoltán)

hiperrealisztikus … úgy jön át, mint valami túlfeszített, apokaliptikus pokol-fantázia (Adrian Martin, ausztrál filmkritikus)Tran azt mondta, hogy „nagy gyengédséggel” akarta megmutatni az összes erőszakot, és azt hiszem, bizonyos szinten meg is tette. Ez egy humanista film még akkor is, ha nem hordja mindig az ujján a szívét; soha nem tesz érzéketlenné a kegyetlenség iránt, ahogy Quentin Tarantino … (Jonathan Rosenbaum, amerikai filmkritikus, író)

Andrew Skeates (Warwicki Egyetem, 2016): Noha a történet meglehetősen egyszerűnek hangzik, A riksás fiú egy összetett film, amit követni kell, miközben Tran Anh Hung egyre kísérletezőbb és szinte hallucinációs állapotokba torkollik, miközben a fő karakterek (a riksás fiú, a költő és a riksás fiú nővére) mentális állapota romlik. A strukturált narratíva inkább szabad formájú történetmesélésnek ad teret, mivel az események szinte véletlenszerűen történnek, egy nyers energia viszi át az eseményeket egyikről a másikra …

Szász Csongor