Kurbli Filmklub: Kőrösi Máté-Dívák

Szabadka/2023.05.30.

Kőrösi Máté: Dívák, 2021, magyar dokumentumfilm, 80 perc

Mi történhet három húszéves budapesti lánnyal ma Magyarországon? – teszi fel naivan az első kérdést a narrátorként megszólaló rendező

Kőrösi Máté kamerájával több évig követi az első ránézésre komolytalan lányokat, miközben a fiatalokról rá visszatükröződő egyre drámaibb kép és a fiatal felnőttek tudása birtokában saját nevelődéstörténetét is felrajzolja. „Megmutatja, mi minden rejtőzik a Z generációs fiatalok laza stílusa, trágár beszéde és hibátlan sminkje mögött. … könnyen nézhető, s amellett, hogy roppant humoros és vagány, igazán érzékeny és megrázó …” (Tóth-Bertók Eszter) Emese, Tina és Szani jó barátnőkké válhattak, mert közös élettapasztalattal és sorselemekkel rendelkeznek. Persze ami a felszínen lázadó, deviáns viselkedés, a mögött általában többről van szó. Ezek a karakteres, de semmiképpen nem egyedülálló élettapasztalások pedig felnagyítják azokat a kamaszokat érintő beilleszkedési, életvezetési, önértékelési stb. problémákat, melyeket a velük rokonszenvező önreflexív rendezőnek bravúrosan sikerül kifejeznie. 

A dokumentumfilm textúráján kezdetben animációs figuraként, később élő alakban is megjelenő kamerás alkotó, ugyanis arra kéri a lányokat, hogy készítsenek videókat magukról. Ezek az intim, portrészerű telefonos bejelentkezések képezik a film fő vizuális erejét. Karizmatikus díváink beengednek életük legintenzívebb időszakának legintimebb mélységeibe és könnyed örömeibe. Szavakba öntött józan, súlyos gondolataik őszinteségénél, talán csak az életbe vetett bizalmuk és felelősségérzetük a reménykeltőbb. A felnőtté válás történetét feldolgozó (coming of age) sodró lendületű dokumentumfilmet azon túl, hogy Máté nagyon szerencsésen talál rá bombasztikus karaktereire, az teszi hatásos nemzedéki közérzetfilmmé, hogy a fiatal rendező a mérhetetlenül nyitott lányokkal szőtt bizalmas barátkozás során a közös diskurzusban – a Dívákból – érintőlegesen saját történetét is elmeséli.

„… módszeresen rombolja le az előítéleteket … óriási hiány, rengeteg családi trauma, anyagi probléma, magány és mentális betegség sejlik fel … érvelés során gyakorlatilag megsemmisíti az állami oktatás intézményét …” (Incze Kata)

A filmvetítés utáni beszélgetésen az est vendége volt Kőrösi Máté rendező, aki Budapesten született 1992-ben, jelenleg médiát és filmet tanít gimnazistáknak. Az ELTE film szakának elvégzése után a Színház- és Filmművészeti Egyetemen diplomázott dokumentumfilm-rendezőként. Tanulmányai alatt több fikciós rövidfilmet készített, pl. Szuper (2015). Első egész estés dokumentumfilmje a Dívák a filmbemutatók során jelentős közönségsikereket aratott.

Szász Csongor