Kurbli Filmklub: David Cronenberg-Meztelen ebéd

Szabadka/2023.02.21.

David Cronenberg: Meztelen ebéd (Naked Lunch), 1991, kanadai (angol-japán) szürrealista sci-fi filmdráma, 115 perc

Ahhoz, hogy nézőink a vetítés után könnyűnek érezzék magukat, rendszerint nehéz filmeket vetítünk

William S. Burroughs bizarr, Meztelen ebéd (1959) című regénye, megszületése pillanatában a beat irodalom alapműve lett. Az önéletrajzi elemekkel átszőtt művet övező botrányok, a szerző körül keringő pletykák és a szlenges nyerseséggel fogalmazó eklektikus írás betiltása ellen érvelő beatnikek bírósági tárgyalása, erre csak ráerősítettek. A kulcsregényből pedig a „testhorrorok atyja” és a „fantasztikus horror legfilozofikusabb mestere”, a kanadai David Cronenberg rendezett hasonlóan elképesztő tudatfolyamot elénk táró kultuszfilmet. „Ha hűséges adaptációt készítenék, a film négyszázmillió dollárba kerülne, és a Föld minden országában betiltanák”. (Cronenberg)

Cronenberg vitathatatlanul a tudományos fantasztikus biohorror alapjainak teremtője, akinek a Meztelen ebéd mellett olyan „legendás és gyomorforgató” mozgóképeket köszönhetünk, mint az Agyfürkészők (1981), a Videodrome (1983), A légy (1986) vagy a 2022-ben bemutatott A jövő bűnei című sci-fi/horror.

„1953-at írunk. A történet főhőse egy sikertelen New York-i író. Bill Lee (Burroughs e néven jelentette meg első regényét A kábszerest) rovarirtásból próbál megélni. Munkája közben rászokik a kábító rovarporra, nem túl meglepő hát, amikor egy irdatlan csótány tudtára adja, ideje lenne ízlésesen megszabadulnia feleségétől, mivel az asszony gonosz hatalmak titkos ügynöke. … Mailer szerint Burrough »a legnagyszerűbb klozettfeliratíró«; dicséretnek szánja: »Amerikában a legjobb prózát a férfi WC-k falára írják.«… és mindez delíriumban és szaggatott, szerkesztetlen tudatfolyamban elvegyítve. A szép nehéz. Persze nem a látvány szép, hanem a tekintet merészsége. Burroughs az álomból felriadók hideglelősen tiszta pillantásával nézi maga körül Amerikát, és benne önmagát. »A meztelen ebéd – az a vérfagyasztó pillanat, amikor mindenki meglátja, mi van a villa hegyén«. Burroughs Dosztojevszkij-hősökhöz mérhető »nagy bűnös«, de betiltani alighanem azért kellett, mert nem fordította el a tekintetét, sőt olvasóinak is megmutatta, amit villája hegyén illetlenül észrevett.” (Schubert Gusztáv)

Szász Csongor