Kurbli Filmklub: Werner Herzog-Bruno vándorlásai

Szabadka/2022.05.24.

Werner Herzog: Bruno vándorlásai (Stroszek), 1977,NSZK filmdráma, 115 p.

„Egy hátborzongató anekdota szerint Freud midőn 1909 szeptemberében az Újvilág partjai felé hajózva megpillantotta a Szabadság-szobrot, így szólt az őt kísérő Junghoz: »Elhoztuk nekik a pestist.« … A film a lélek tükre. A mozi egyidős a pszichoanalízissel.” – emlékeztet Schubert Gusztáv. 

De Herzog egzisztencialista (német új) filmje azt is visszaigazolhatja, hogy a kisembernek még álmodni is csupán józan belátás és szigorú pénzügyi kalkuláció után érdemes, ha nem szeretné, hogy rózsaszínre mázolt álomképei, jó eséllyel végtelenített lázálomban realizálódjanak. Hogy szánalmasan heroikus sorsjavító küzdelme, radikális önsorsrontásban kulminálódjon.

 

Bruno Stroszek/Bruno Schleinstein

A magas fokú civilizációkritikai érzékenységgel rendelkező, archetipikus hőseivel szemben részvétteljes Herzog, pszichotikus Stroszekjének magyarországi elismertsége a film 1979-es ősbemutatója után kezdett felívelni. Szigorú, kíméletlen film, ahol a középszerűvé és elhanyagolhatóvá váló társadalomkritikai (bürokratikus, intézményes, stb.) szempontok figyelembevétele helyett, mindig a személy egyre feszesebb drámája a lényeges. „Herzog hősei magányos lázadók, akik képtelenek a szolidaritásra és a sikerre … nem egyszerűen kizárják a mindennapok világát, hanem egyfajta űrben vannak, azon elhatározásuk következtében, hogy megvizsgálják az emberként létezés végső határait.” (ELSAESSER) A heroikus, lázadó, ellenforradalmi életszemléletű Herzog, ironikus szenvedéstörténetének figurája egész életen át szenvedő, apátlan, végtelenül elszigetelt és elnyomott, mazochista áldozat – nem antihős! 

 

 „Szent bolond” hősének modern kori kálváriája – mely állapotot a zárójelbe került civilizált világ indukálta – „érzelmi és lelki bénultságra mutat rá.” Ez pedig a kelet-közép-európai emberek életérzésének a sajátja is. „A személy integritásának társadalom általi megtörése és az egyén megalázása.” (KAB) Tébolyítóan dühítő, realistán ábrázolt szürreálisba hajlott világot tár elénk Herzog. „Az egyik fülkében idomított kakas polkázik, a másikban egy öreg nyúl ütöget apró billentyűket.” (ARDAI)

 

+ érdekesség: Ian Curtis, a Joy Division frontembere a legenda szerint a Brúnó vándorlásait nézte a tévében, miután „olyan erős kilátástalanság-érzés lett úrrá rajta, hogy felakasztotta magát a konyhában” – írja a Filmvilág Folyóiratban Kovács Marcell.

Szász Csongor

Megvalósult a Magyar Kormány támogatásával