Skip to content

Kurbli Filmklub: Nyikita Mihalkov-Etűdök gépzongorára

Szabadka/2022.05.10.

Nyikita Mihalkov: Etűdök gépzongorára (Neokonchennaya pyesa dlya mekhanicheskogo pianino), 1977, szovjet filmdráma, 97 p.

A színész és rendező Nyikita Mihalkov első karakteres alkotói korszakában filmjei alapanyagául irodalmi műveket választott. Ezek közül az első a Csehov motívumok alapján készült Etűdök gépzongorára, amely 1977-ben elnyerte a San Sebastian-i Filmfesztivál Nagydíját. A film ámbár a második Csehov megfilmesítés (Az első, Laurence Olivier Három nővér filmváltozata, 1970-ből.), nem a színpadra írt Platonov adaptációja. Mihalkov csupán inspirálódott a drámából, mégis az Etűdök gépzongorára a csehovi világ számos elemét sikeresen kifejezi és átmenti a film érzékletes nyelvére. „Természetesen itt is mindenki szerelmes valakibe.” (Z. Márk) Ilyen csehovi összenézés például a címadó epizód is, a gépzongora megszólaltatása. 

„Első megtekintésre is feltűnik, mennyire színházi a film: egyetlen kertben és egyetlen házban játszódik”. (Spiró) Továbbá a filmben nemcsak a tér szűkül össze, hanem a történések ideje is lerövidül 1 hónapról nem egész 1 napra. Szigorúan véve tehát, a filmhez nem szükséges Csehov kevésbé ismert, egyébként tisztázatlan körülmények között fennmaradt művének ismerete. Viszont fontos hangsúlyozni, hogy Mihalkov filmje „valójában összefoglalja a szovjet színház Csehov-interpretációinak valamennyi, Efrosz utáni eredményét. Színházi a film abban az értelemben is, hogy Mihalkov színészközpontú gondolkodásmódja itt válik először nyilvánvalóvá. Csupa nagyszerű színész, akik valamennyien tudják, hogy a Csehov-alakok személyes igazsága korlátozott érvényű, egyszerre tragikusak és nevetségesek … Csupa félresiklott élet, megvalósítatlan törekvés a már adósságokkal terhelt kertben … Többszörösen idézőjeles tehát mindaz, amit látunk …” (Spiró)

A Sztanyiszlavszkij-féle beleéléshez képest a csehovi színház elidegenítően ironikus. A zseniálisan színészközpontú Nyikita Mihalkov filmjében, viszont a „ megértett sorsukkal bújócskázó hősök rajza nem ironikus, hanem groteszk.” (Reményi)

 

+1 érdekesség: A példátlanul tehetséges és sikeres művészcsaládból származó Nyikita Mihalkov sok húzásával felbolydította az orosz közéletet. Például, amikor saját képével ellátott vodkát adott ki.

Szász Csongor

Leave a Reply

Your email address will not be published.