Kurbli Filmklub: Fliegauf Bence-Csak a szél
Szabadka/2025.04.30.
Fliegauf Bence: Csak a szél, 2012, magyar filmdráma, 86 perc
Vetítés után online vendégünk volt a rendező!
Fliegauf Bence a 2000-es évektől induló legújabb Magyar Filmművészeti Hullámból kitűnő különutas. Kívülállása az akadémikus közegtől, izgalmas rendezői karaktert szült. Rendhagyó pályakezdése mellett, ez az autodidakta közhelyektől irtózó érzékenység kiütközik nemcsak filmjei audiovizuális világán, de témáit is az egyediség szerzői alapkoncepciója uralja.

A film művészi reflexió a magyar romákkal szembeni diszkriminációról, a 2008–2009-es romagyilkosságok árnyékában. Nem konkrét rekonstruálás, hanem egy elképzelt cigány család egy napját követi, akiket a gyilkosságok árnyéka fenyeget. Hallgatólagos vádirat a strukturális erőszakkal szemben.
Az európai art-house mozi egyik legautentikusabb hangja, akinek filmjeiben a nyersesség és a poétikusság különleges egyensúlyban van. A Csak a szél megrázó társadalmi dráma, amely nem mutogat, nem oktat, csak dokumentál szinte klinikai precizitással. (Jay Weissberg, Variety)
Radikálisan introspektív, … a félelem atmoszféráját valóságos, gyomorszorító élménnyé sűríti. (Deborah Young, The Hollywood Reporter)
A strukturális rasszizmus dermesztő tanulmánya, amelyben a feszültség lassan és megállíthatatlanul nő, a nézőt morális tétlenségre ítélve. (Jonathan Romney, Sight & Sound)
Soós Tamás (Revizor) Fliegauf stílusát szenvtelen empátiának nevezi: objektív, de sosem közönyös. A Csak a szél szerinte nemcsak társadalmi film, hanem univerzális érvényű, az emberi lét sebezhetőségéről szóló allegória.
Dr. Gelencsér Gábor filmtörténész hangsúlyozza a belső nézőpont fontosságát: nem kívülről mutatja meg a társadalmi problémákat, hanem az áldozatok percepcióján keresztül.
Szász Csongor