Kurbli Filmklub: Michael Haneke-Fehér szalag

Szabadka/2025.03.12.

Michael Haneke: A fehér szalag (Das weisse Band – Eine deutsche Kindergeschichte), osztrák-német-fr.-ol. történelmi misztikus dráma, 2009

Michael Haneke rendező ezekkel a szavakkal indítja filmjei vetítését:

I wish you a disturbing event! Jó nyugtalankodást kívánok!

Újabb megkérdőjelezhetetlen mester és műve került a Kurbliban terítékre. Az osztrák Haneke színes életművének rendhagyóbb, „lelkesebb“ emberiségkritikája. Az élő, eredeti FILMművészet újabb bizonyítéka; A fehér szalag filozófiai, antropológiai, lélektani epikus meséje elidegenítő erejű, mégis tökéletesen becsatornázódik a nézőbe. Megválaszolatlan szociális, morális kérdések hatolnak elménkbe.

Balesetek és rejtélyes bűntettek törik meg egy német falu életét 1913 körül. Ebben a bezárt, puritán, patriarchális, istenfélő világban mintha mindenhol a cselszövés és az árulás gyanúja törne felszínre. Gonoszságot leleplezni szándékozó, igazságot feltárni vágyó filozofikus nyomozásunk során a Haneketől már megszokott témák mentén haladunk. Pl. családon belüli erőszak, árnyalt perverziók, párkapcsolati helyzetek vizsgálata.

Haneke szövevényes történelmi kosztümös filmje öt családról rajzol hiteles és átélhető miniatúrát. Azt a bonyolódó kollektív és egyéni létállapotot mutatja – és igyekszik a segítségünkkel a múlt titkait a mában újra-analizálni –, ami a fasizmus előtti civilizációs környezetből megszülte a náci ideológia erősödésének körülményeit. Azt a pillanatot idézi, amikor a kaotikus jelenkor, a „büntetőszázad” elkezdődött.(Földényi) Szerinte A fehér szalag a terrorizmus eredetéről szól (legyen az politikai, vallási vagy bármilyen eredetű). (A szerepek tökéletes kiosztása érdekében több, mint 7000 gyereket hallgattak meg.) Gyermekek egy olyan csoportját mutatom be, akikbe abszolutista értékrendet nevelnek bele. Ha ezt ideálok követésére használják, akkor az az értékrend embertelenné válik. (Haneke)

„Abban látom a kiindulópontot, hogy reménytelen, megalázó helyzetekbe kényszerítik az embereket, amelyben el kell rejteniük benső valójukat. Innentől kezdve már csak idő kérdése, mikor lép elő valaki, aki kiutat kínál ebből … A német fasizmus a legvilágosabb példa … Sokszor elmondtam már: sokkal értelmesebbnek tekintem a közönséget, mint a fősodorbeli filmek készítői, akik nem veszik komolyan őket. Mert elveszik a felelősséget tőlük. A hollywoodi filmek glorifikálják az erőszakot, vonzónak állítják be. Mindig az erőszakot elkövetők szemszögéből láttatják az eseményeket, és a közönség örömét leli az erőszakban, míg én az áldozatok szenvedésére irányítom a figyelmet. Ezért olyan nehéz megemészteni őket. Távolságot teremtek a néző és az erőszak között: tudatosítom benne, hogy voyeur, vagyis kukkoló. Ezzel lehetővé teszem számára, hogy elgondolkozzon az erőszakhoz fűződő saját hozzáállásán, a bűnrészességén!” (Haneke)

Szász Csongor

You may also like...

Optimized by Optimole