Az alkotói szabadság bimbódzó alternatívái Pécsett

A szinte mindegyik művészeti területet lefedő pécsi kulturális élet nagy múltra tekint vissza. A középkorban Nagy Lajos király itt alapította meg az ország első egyetemét és a filmkultúrával is átitatott urbánus környezetben fészkelt Magyarország első játékfilmszemléje is, egészen 1983-ig. A különböző építészeti stílusokat felvonultató történelmi városban a galériák, kiállítóterek, kultúrkocsmák, a míves enteriőrök és szabad terek, számtalan művelődni vágyónak és művésznek biztosítanak lehetőséget a magas színvonalú kibontakozásra. Ehhez mérten az egyetemi élet is itt az egyik legsokszínűbb az országban. A Mecsekkel összenőtt város és vonzáskörzete sokak számára az élhető, modern, de a természettel összehangolt hagyományait ápoló, emberléptékű életet jelenti. Ez a folyamatosan mozgásban lévő színes kulturális környezet pedig olyan ügyes, kreatív, önkifejezést gyakorló, művészetet újragondoló embereknek és alulról szerveződő alkotóközösségeknek is jó táptalaja, mint a Király utcában működő Szabadkikötő közösségi klub. A 2015-ben nyílt kulturális központban a kocsmaélet szellemet frissen tartó forrásán túl, alkotóknak és műhelyeknek is helyet biztosítanak Mata Csaba és barátai.

A Szabadkikötő Pécs híres sétálóutcájában a város szívében, a Széna tér mellett található, viszont, amikor az ELTE-n művelődésszervezőként diplomázott Mata Csaba Tükeföldre érkezett, célja egy kerékpáros közösségi központot létrehozása volt. A Király utca elején megnyitott VeloSophie lett Magyarország első Bike Kitchen-je, ahol a helyi tekerők és a világot átszelő kerékpárosok egyaránt pihenhettek, eszmecsere közben kipofozhatták kerékpárjukat, miközben a hely könyvtárként is funkcionált és különböző zenés és képzőművészeti programoknak is helyet biztosított. A lokális és globális közösségi hálózat, tehát már jóval 2015 előtt épülőben volt. Csabáéknak innen már csak egy lépés kellett, hogy a történelem során vendéglőként funkcionáló, utoljára Borostyán étterem néven ismert hely a rendeltetéséhez hűen, újból megnyíljon. Így, a hagyományos értékekből merítő és azokat megújító fokozatosan épülő társaság, stílusos és funkcionális intézménnyé nőtte ki magát.

A Szabadkikötőt jogilag működtető LABOR – Szociális Szövetkezet ügyvezető igazgatója, a közösségi aktivista Mata Csaba 2007-ben találkozott a Zsolnay gyár egyik hangárjából kialakított Labor Kísérleti Kulturtérrel, ami egy határokon átívelő civil alkotói közeg volt és ami újra felerősítette a közösségi terek iránt érzett szeretetét. A Labort alapító, alkotói szellemiséget támogató Szuhay Mártonnal és a formális és informális szálakkal összefonódó művészközeggel, úgyszintén itt mélyül el a közös párbeszéd.

Kezdetben a 150 nm-es, L alakú belső helyiséggel kapcsolatos vágyak és víziók egy Retextil Alapítvánnyal közösen létrehozott, kortalan játszótérben manifesztálódtak. Az iroda, a konyha, a vendégszoba, a belső vendégtér, a kiállítótér és a terasz kialakítása mellett felállítottak egy koncertteret, ahol a „csillagok jó állásának köszönhetően”, a programtámogatások jóvoltából beindulhattak a koncertek. Az évtized végéig a folyamatosan épülő művészeti stúdiók, műhelyek, próbatermek gazdagították a Szabadkikötő lehetőségeit. A pozitív energiákkal teli, nyüzsgő térben a különböző művészeti, közösségi tevékenységek között megtalálható kerámia stúdió, helyi hip-hop banda, elektromos zenészek, havonta ott főző Pécs Bike Maffiás civilek, installációkat készítő Laboros civilek, társasjáték fejlesztő és még sokan mások.

A Laborosok agilis fényfestő csapata rég óta kísérletezik különböző építmények és terek beszínezésével és a mára híressé vált Zsolnay Fényfesztivál fontos közreműködő partnerei a kezdetektől. A rendezvény életre hívója, a Mediawave Nemzetközi Filmfesztiválos ősarc, Pusker Péter a Laborban is régi arcnak számít, így az off- és a szakmai programok egy részének is a Szabadkikötő biztosít teret. A fesztivál keretében bevilágítják a történelmi városrészeket és a Zsolnai negyed területét.

Több mint 10.000 négyzetméter felületet rajzolnak tele színes fénnyel, közben Dj-k zenélnek és a festők összemérhetik képességeiket egy verseny keretében. A szintén nagy múltra visszatekintő rendezvény előzményei még a 2000-es évekre tehetőek és a többnapos zenés, össznépi esemény az azóta lebontott, hírhedt pécsi „magasház” bevilágításával is kapcsolatba hozható.

Az EKF (2010-ben Pécs lett Európa Kulturális Fővárosa, ami óriási programsorozattal és hosszabb távú fejlesztésekkel társult.) sikerének részeként elindult fejlesztések okán, a fejlesztés alá került Zsolnay gyárban felszámolt Laboros bázis által működtetett belvárosi Szabadkikötő az új Zsolnay Kulturális Negyedbe költöztetett pécsi Művészeti Kar mindenkori alkotóival is szoros kapcsolatot ápol. Itt van például a filozófus-esztéta Kovács Balázs / Xrc, a PTE Elektronikus zenei és médiaművész szakirányának tanszékvezető oktatója, aki újító kezdeményezésével a budapesti konzervatóriumot egy évvel megelőzve zenei és multimédiás stúdiumot vezet a Karon és sokoldalú tudását nagy örömmel osztja meg a Kikötőben a kísérleti zene iránt érdeklődőkkel, de techno-műhelyet is működtettek már itt Művészeti Karosok.

Idén, a vendéglátással párhuzamban folyó közös alkotás sajátos miliőjének az „exművkaros” Somogyi Éva és Biacsics Renáta grafikusok és barátaik által 2018-ban alapított Drukker Közösségi Nyomdaműhely is része. A Drukker művészei jellemzően régi nyomdai eljárásokat alkalmazva hoznak létre kortárs alkotásokat, emellett kézműves műhelyfoglalkozásokat tartanak a nagyközönség számára. A Szabadkikötőbe 2021-re tervezett Drukker minifesztivál is ennek a folyamatosan bővülő és formálódó közegnek az egyik legújabb, az uralkodó fenszitől eltérő, eredeti vadhajtása.

Szász Csongor

A pécsi kulturális állapotokról a Plac Rádió Vendégségben című (magyar nyelvű) műsorából tudhattok meg többet:

www.ckplac.org/plac-radio/u-gostima

SZABADKIKÖTŐ

https://www.facebook.com/SzabadKikotoPecs